1.0 PENGHARGAAN
Alhamdulilah
dengan penuh rasa bersyukur kehadrat ILAHI dan selawat serta salam kepada
junjungan besar Nabi Muhammad (S.A.W) kerana akhirnya berjaya juga kami
menyempurnakan dan menyiapkan tugasan yang telah diberikan oleh Ustaz Ahmad
Faiz dalam masa yang ditetapkan. Tugasan yang diberikan mengenai analisa topik
yang terdapat didalam majalah Solusi iaitu mengenai Akhlak. Dengan adanya
tugasan sebegini, sedikit sebanyak telah menambah ilmu pengetahuaan kepada kami
berkenaan akhlak terpuji tersebut dan segala suruhan dan amanah Allah (S.W.T)
kepada golongan manusia yang mulia dalam ciptaan-Nya. Semoga analisa ini
menberi manfaat serta faedah yang berguna kepada kami khususnya dan kepada para
pembaca amnya, juga mengandungi pelbagai pengajaran dan nasihat yang berguna.
Disamping itu, maksud dan kandungan majalah solusi ini boleh diteladani dalam
kehidupan terutamanya berkenaan dengan ketakwaan kepada Allah, keimanan yang
kukuh, serta sabar menegakkan ajaran Allah (S.W.T). Ucapan terima kasih juga
kepada semua yang banyak menbantu kami bagi menyiapkan analisa ini, terutamanya
kepada kedua orang ibu bapa kami yang banyak menbantu kami serta memberikan
panduan bagi menyiapkan analisa ini, tidak dilupakan juga kepada
pensyarah-pensyarah yang banyak membantu kami dalam menyiapkan tugas ini dan
tidak lupa juga rakan sekumpulan yang banyak memberi tunjuk ajar, semangat dan
kerjasama secara langsung dan tidak langsung dalam memberikan sumbangan fikiran
atau tenaga sehinggalah siapnya analisa ini. Semoga tugasan sebegini akan dapat
menambah bahan bacaan ilmiah dan menyumbang kepada percambahan pemikiran ummah
bagi perkembangan tamadun islam sejurus dengan kemodenan negara.
2.0 MENGUMPAT
2.1 Kebiasaan Mudah yang Membawa Padah
Menilai orang lain dan menyebut keburukannya sangat
ringan di lidah. Kebiasaan ini disebut mengumpat (ghibah). Tidak ada yang terjaga daripada
sifat buruk ini melainkan orang yang berusaha melawan nafsunya dengan
bersungguh-sungguh.
Berkenaan
dengan ini, terdapat sebuah kisah yang terjadi kepada salah seorang ulama
terdahulu. Beliau ialah Abdullah bin Wahb al-Fihri, seorang faqih dan muhaddith
terbilang di Mesir, juga seorang murid Imam Malik. Beliau wafat pada tahun
197H. Sebagai manusia biasa, Ibn Wahb pernah memiliki kebiasaan mengumpat.
Beliau lalu berusaha meninggalkan kebiasaan ini dengan pelbagai cara. Beliau
bercerita : “Aku bernazar, setiap kali aku mengumpat seseorang, maka aku akan
berpuasa satu hari. Namun, aku menjadi sangat lemah kerana nazar ini. Setiap
kali aku mengumpat, aku berpuasa.”
Apabila
cara ini dirasakan tidak efektif lagi, Ibn Wahb mencuba cara lain. Ia berkata:
“Aku lalu bernazar, setiap kali aku mengumpat seseorang , aku akan bersedekah
satu dirham. Disebabkan besarnya cintakan kepada wang dirham, akhirnya aku
berjaya meninggalkan kebiasaan mengumpat.”
2.2 Buah Ilmu
Kisah ini diambil daripada kitab Tazkirah al-Huffaz karya
al-Hafiz Abu Abdillah al-Zahabi. Setelah menyebut kisah ini, al-Zahabi berkata,
“Beginilah, demi Allah, sikap para ulama terdahulu. Dan sikap ini terbit
daripada ilmu yang bermanfaat.”
Kata-kata
ini ada benarnya. Memperbaiki diri adalah buah ilmu. Tidak berguna ilmu yang
kita pelajari jika ia tidak menjadikan kita lebih baik daripada sebelumnya. Semua
muslim sudah tahu bahawa mengumpat dan menceritakan aib orang lain adalah
kebiasaan yang sangat diharamkan . Al-Quran
menggambarkannya bagaikan memakan bangkai saudara sendiri dalam surah al-Hujurat
ayat 12.
Rasulullah (S.A.W) juga
sangat membenci sikap ini tidak kira siapa orang yang melakukannya. Imam
Abu Daud meriwayatkan bahawa suatu hari Siti Aisyah membicarakan keburukan
Safiyyah, isteri Nabi yang lain di hadapan Baginda. Aisyah berkata: “Cukuplah
keburukannya, ia seorang yang pendek.” Mendengar ucapan ini, Rasulullah (S.A.W)
sangat marah. Baginda lalu bersabda yang
bermaksud: “Engkau telah mengucapkan suatu perkataan yang andai dituang ke laut
nescaya ia akan mengotorkannya.”
Oleh
sebab itu, setiap ulama yang takut kepada Allah (S.W.T) berusaha meninggalkan
perbuatan ini dengan pelbagai cara seperti yang dilakukan Ibn Wahb di atas.
Sesetengah ulama yang lain meninggalkan sifat ini sejak pertama kali mengetahui
pengharamannya. Berkata Imam al-Bukhari: “Aku tidak pernah mengumpat seseorang
sejak aku tahu bahawa ia diharamkan.”
2.3 Elokkan
Kata-Kata
Imam Ibn Kathir berkata dalam tafsirnya. “Mengumpat
diharamkan secara ijmak ulama. Tidak dikeluarkan daripada hukum ini kecuali
perkara-perkara yang sangat besar maslahatnya seperti jarh wa ta’dil dalam nasihat.”
Jarh wa ta’dil adalah satu tugasan
dilakukan ahli hadis dalam memeriksa keperibadian dan hafalan seorang perawi
hadis, termasuk membicarakan cacat cela yang terdapat pada dirinya. Perbuatan
ini sebenarnya termasuk dalam kategori mengumpat, namun ia dibolehkan kerana mengandungi
maslahat yang lebih besar yakni memilih hadis yang sahih daripada yang palsu.
Jadi, ia
dihalalkan kerana darurat. Maka sesuai mengikut kaedah usul,hukum darurat mesti
dibatasi sekadar keperluan (hajat) sahaja. Oleh sebeb itu, diharamkan
berlebih-lebihan dalam menilai perawi. Berkata Imam al-Sakhawi: “Tidak boleh
mencelanya dengan dua sifat, jika dengan satu sifat telah mencukupi.” Jika kita
perlu menilai orang lain, gunakanlah kata-kata yang lembut dan sopan. Imam
al-Syafi’i pernah berkata kepada muridnya al-Muzani: “Wahai Abu Ibrahim,
perelokkanlah kata-katamu. Janganlah engkau berkata, ‘Si polan pendusta.’ Akan
tetapi katakanlah, ‘Ucapannya tidak berharga.’”
2.4 Tidak Ingin Dicela, Jangan
Mencela
Kita juga tidak bersih daripada cacat dan cela. Maka,
apabila kita mula menyebut kecacatan orang lain, orang lain pun akan terdorong
untuk menyebut kecacatan kita.
Hasan
al-basri berkata: “Aku pernah menemui seseorang yang tidak memiliki cacat.
Setelah ia mencela orang lain, maka orag lain menemui cacatnya. Aku pernah
berjumpa dengan seseorang yang memiliki banyak cacat-cela. Namun kerana dia
diam daripada menceritakan kecelaan orang lain , maka orang lain tidak pun
membicarakan cacat-cela.”
Dalam hadis
Abu Daud, Rasulullah (S.A.W) bersabda
yang bermaksud: “Wahai orang yang beriman dengan lisannya namun keimanan itu
boleh masuk ke dalam hati, berhentilah daripada mengumpat orang lain dan
mencari-cari keburukan mereka. Sesiapa yang mencari-cari keburukan orang, Allah
(S.W.T) akan mencari keburukannya. Dan sesiapa yang telah dicari keburukannya
oleh Allah (S.W.T), maka ia akan dihina di rumahnya sendiri”
Kebiasaannya
mengumpat sangat buruk. Namun lebih buruk lagi jika ia dilakukan oleh orang
yang mengetahui keharamannya. Apabila seorang tokoh agama menggunakan perkara
ini, orang awam akan mengira bahawa sikap ini dibolehkan dalam agama. Untuk
itu, hukuman allah sangat besar ditimpakan kepada orang yang seperti ini. Imam
al-Sakhawi dalam kitab al-I’lam bi al-Taubikh menyebut beberapa ulama yang
hilang hafalannya, tidak bermanfaat ilmunya, bahkan mati dalam kehinaan kerana
sering mencela orang lain.
Salah
satunya daripadanya ialah al-Hafiz Ibn Sind al-Lakhami (wafat 792H), seorang pakar
hadis dari Mesir. Beliau pernah menimba
ilmu daripada beberapa ulama besar seperti al-Hafiz al-Zahabi, Tajuddin
al-Subki dan Ibn Kathir. Akibat sering mencela orang lain, semasa akhir
hayatnya Ibn Sind lupa kebanyakan ilmu yang pernah dihafalnya, termasuk
ayat-ayat al-Quran.
Juga
seorang pakar fiqah dan qadi dari Yaman. Namanya Muhammad bin Abdillah bin Adi
Bakar al-Rimi. Beliau terkenal sering mencela dan memperlekeh pendapat Imam
al-Nawawi. Imam al-Sakhawi bercerita: “Ulama ini
meninggal dunia dengan lidah terpesong dan berwarna hitam.”
2.5 Mengumpat Ulama Terdahulu
Kisah pakar fiqah dari Yaman ini menunjukkan bahawa
ghibah (mengumpat) tidak dibatasi dimensi ruang dan waktu. Kita tetap dikira
mengumpat apabila membicarakan keburukan
orang lain yang telah wafat sekalipun.
Islam mengajar kita agar mengingati kebaikan orang yang
sudah mati dan melupakan keburukannya. Dalam hadis riwayat Abu Daud dan
al-Tarmizi, Rasulullah (S.A.W) bersabda yang bermaksud : “Sebut-sebutlah kebaikan orang yang telah wafat dan tutuplah
keburukannya.
Jika prinsip ini diceroboh keberkatan ilmu akan hilang.
Berapa ulama silam daripada kalangan ahli hadis ataupun sufi yang rosak namanya
kerana sikap ini. Imam al-Ghazali dan Ibn Taimiyyah adalah dua orang daripada
sekain banyak mangsa keganasan lidah orang yang tidak bertanggungjawab.
Berkata Abu Turab al-Nakhsyabi: “Apabila hati suka
berpaling daripada Allah, ia akan sering mencela wali-wali Allah.”
2.6 Diam Lebih Selamat
Bagaimanapun,diam lebih selamat. Jika kita diam daripada
mencela orang yang masih hidup, maka kita selamat daripada celaan mereka. Jika
kita diam dariada mencela orang yang sudah mati, kita akan selamat daripada
kesukaran hisab kelak.
Seorang ulama hadis yang saya temui tidak pernah mencela
dan dicela orang lain ialah Muhammad bin Hasan bin al-Sabbah al-Za’farani
(wafat 260H). Beliau murid al-Syafi’i da Baghdad yang sangat tampan dan fasih,
juga pakar bahasa Arab. Ahli sejarah berkata, tidak seorang pun yang berkata
buruk tentang ulama ini kerana beliau tidak pernak memburukkan orang lain.
Semoga kita diberikan kekuatan untuk meniru teladan
ulama-ulama salaf kita dan mulai menjaga lisan kita daripada menyebut keburukan
orang lain. Amin, ya rabbal ‘alamin.
0 comments:
Post a Comment